SAMKin Finnan osalta tuli 403 vastausta (koko maassa 33 000 vastausta). Kiitos kaikille arvokkaista mielipiteistä! Saimme keskiarvoksi 8,36 (asteikko 0–10), mikä on ilahduttavasti edellisvuotistakin parempi tulos. Nöyrinä otamme vastaan vastauksissa näkyneet kehut ja kehittämisehdotukset, joista tämänkin artikkelin otsikoissa näkyy parhaita paloja.
”Finna on selkeä ja helppokäyttöinen. Ehdottaa hyvin aineistoja vaikkei teoksen koko nimi ole tarkkaan tiedossa.”
Finnan käytön kaksi tärkeintä syytä olivat niin SAMKissa kuin koko palvelussakin varaaminen tai uusiminen sekä tiedonhaku. SAMKin vastaajista suuri osa etsi aineistoa opiskeluun tai koulutehtäviin. Mikä merkittävintä, yli 90 % vastanneista löysi etsimänsä ja isoin osa kertoi löytäneensä lisäksi muutakin kiinnostavaa. Vastanneista valtaosa oli SAMKin opiskelijoita, mutta kiitettävän paljon saimme vastauksia myös opettajilta.
Lähde: Wunder Finland (2018): Finna – Käyttö ja trendit 2017
”Kaikin puolin helppokäyttöinen ja monipuolinen palvelu.”
Asteikolla 1–5 (5 on paras) Finna koettiin erittäin hyödylliseksi (keskiarvo 4,61), aikaa säästäväksi (4,27) ja helppokäyttöiseksi (4,17).
”Ei tarvitse lähteä fyysisesti kirjastoon vaan saan tämän kautta hoidettua kirjastoasioinnin todella kätevästi ja ulkomaan aineisto on myös todella huikea juttu.”
Mitä aineistoa haitte? Kirjoissa verkossa saatavilla olevia haettiin enemmän kuin lainattavia, samoin lehdissä. Opinnäytetöissä ero verkossa oleviin on edellisiäkin selkeämpi. Opiskelijat ovat suurin asiakasryhmämme, ja heidän hakujensa ja aineistojen löytämisen mahdollistaminen on Finnan olennaisin tehtävä.
”Hyvä, käytännöllinen, kirjautuminen joskus tökkii.”
Toki parannettavaakin aina löytyy ja erityisesti käytettävyys onkin jatkuvan mietinnän alla. Eniten parannettavaa vastanneet löysivät e-kirjojen käytettävyydestä ja aivan erityisesti etäkäytön kohdalla. Tämä ei tietenkään ole välttämättä Finnan asia, vaan riippuu pilkälti e-kirjapalvelujen tuottajista. Käymme toki jatkuvaa vuoropuhelua heidän kanssaan ja yritämme parantaa käyttökokemusta tältäkin osin sillä tiedämme itsekin tässä suhteessa olevan paljon kehitettävää.
Kirjautuminen erilaisiin palveluihin on yksi digimaailman vitsauksista. Finnaakin käytettäessä tarvitaan joihinkin asioihin SAMK-tunnusta ja sitten taas mentäessä vaikkapa e-kirjoihin tarvitaankin palveluntarjoajan tunnusta.
Finnan aineistomäärä tuo mukanaan omat haasteensa. Hakutuloksia tulee eri välilehdille ja niiden ymmärtäminen vaatii harjoittelua. Toisaalta lähes kaikissa Suomen korkeakouluissa on Finna käytössä, joten opiskelupaikan vaihtuessa on helppo oppia uuden Finnan käyttö. Myös yleisiä kirjastoja tulee jatkuvasti Finnaan, kovasti odottelemme SAMKissa Satakirjastojen aineistojen saatavuutta samaan asiakasliittymään.
”Käytän viikottain Finnaa opiskeluun.”
Tässä kommentissa kiteytyy Finnan keskimääräinen käyttö. Finnan käyttäjäkyselyyn vastanneet käyttävät sitä tosiaan kerran viikossa. Vuonna 2017 oli 194 000 käyntiä, yli 200 000 hakua ja 260 000 katsottua tietuetta. Edellisvuoteen verrattuna kävijämäärä kasvoi noin 6 %. Muihin ammattikorkeakouluihin verrattuna olemme seitsemänneksi vilkkain Finnan käytössä, opiskelijamäärään suhteutettuna jopa kaikkein vilkkaimpia käyttäjiä (33 käyntiä/opiskelija). Käytännössä siis opiskelija käy lukuvuoden aikana Finnassa kerran viikossa.
Lähde: Wunder Finland (2018): Finna – Käyttö ja trendit 2017
Vastanneista enemmistö myös suosittelisi Finnaa muille käyttäjille, niinpä mekin ”Koska se on vaan paras”.
P.S. Kansalliseen käyttäjäkyselyyn vastanneiden kesken arvottiin iPad-tabletti ja onnetar suosi Johanna Köykkää. Onnea voittajalle!