Kaksi digiseminaaria yhdellä reissulla. Ensin tarjoiltiin näkemyksiä digitaalisesta oppimisesta ja sitten matkattiin kohti digiosaavaa Suomea. Its’ Learning tarjoili Chydeniassa asiakkailleen tuhdin annoksen digioppimista. Aiheet vaihtelivat digitaalisesta jalanjäljestä opetusmaailman murrokseen.
Yhteiskehittäminen – luodaan yhdessä
Päivän teemana opetuksen asiantuntijoilla oli yhdessä tekeminen ja yhteiskehittäminen. Yhteiskehittäminen on otettu luontevaksi osaksi Espoon kaupungin opetustoimintaa. Espoon kaupungin koulutoimessa on luotu koulujen ja yritysten yhteiskehittämisen toimintamalli KYKY-tori. Kyky-koordinaattori Minna Kukkonen kertoi, että toiminnan johtoajatuksena on, että opetuksen tulee avautua yhteiskunnan suuntaan. Kun koulut avautuvat yritysten suuntaan, niin kummatkin osapuolet voittavat. Yritykset saavat uusia testaajia tuotteilleen sekä arvokasta palautetta loppukäyttäjiltään. Oppilaat kehittävät omaa minäpystyvyyden tunnetta, kun saavat itse toimimalla osallistua tuotteiden kehittämiseen.
Espoon koulutoimen KYKY-tori on toiminut 1,5 vuotta. Kokemukset sen toiminnasta ovat olleet rohkaisevia. Yhteiskehittäminen edistää oppilaiden verkostoitumista, innovointia ja luovuutta. Yritykset saavat käyttää yhteiskehitettyjen tuotteiden kanssa merkintää ”Co-created with the City of Espoo schools” tai sertifikaattia ”Make with Espoo”.
Oppimisen omistajaksi
Suomen Liikemiesten kauppaopistosta opetustoimen päällikkö Paula Hyytiäinen korosti sosiaalisten taitojen, vuorovaikutustaitojen ja empatiakyvyn arvoa tulevaisuuden työelämässä. Oppimisen toimintakulttuuria tulee kehittää, jotta oppimisesta syntyy iloa ja innostusta. Ilon ja innostuksen kautta opiskelijalle syntyy oppimisensa omistajuus.
Suomen liikemiesten kauppaopistossa on kehitetty toimintamalli nimeltä ”pop-up college”. Pop-up -toimintaa on tehty yhteistyössä esim. Kauppakeskus Kampin ja Kaaren kanssa. Opiskelijat ovat toteuttaneet kauppakeskusten yrityksille mm. käyntikortteja tai päivittäneet tietoja sosiaaliseen mediaan. Itse tekemällä ja osallistamalla nukkuvat opiskelijatkin on herätelty mukaan oppimiseen.
Hengittävä yritys
Digimaailman koulutus ja työelämä eivät voi olla erillisiä painotti Risto Sarvas TIEKEn Vaikuta ja vaikutu –seminaarissa MOW Stargate-areenalla Ruoholahdessa. Futurice Oy:ssä ja Aalto-yliopistossa työskentelevän Sarvaksen mukaan nykyiset työtavat sekä prosessit ovat liian hitaita ja kömpelöitä digitaaliseen maailmaan. Digitaalinen transformaatio onkin pitkälti työntekijöiden osaamisen muutosta. Jatkuva muutos aiheuttaa sen, että tarvitaan uutta osaamista.
Jokainen projektikin on uuden oppimista, sillä uutta pitää luoda. Jokainen meistä on oppimismatkalla. Jatkuvasti oppiva ja opettava organisaatio on toiminnassaan ketterä, reagoi nopeasti ja on ajan tasalla. Hengittävä yritys on sellainen, jossa seurataan mitä muualla tapahtuu ja opitaan näistä asioista.
Asiakaskokemus on keskiössä
Finnairilla on vahva kasvustrategia, jossa digitaalisuus on merkittävässä roolissa. Vaikutuimme Finnairin digijohtajaksi keväällä 2016 valitun Katri Harra-Salosen päivän teemasta. Harra-Salonen luottaa digipalveluitten kehittämisessä asiakas- ja työntekijäkokemukseen. Kummankin tahon tulee saada lisäarvoa digitaalisista palveluista. Finnairin tavoitteena on tuottaa henkilöstölle yhtä rakastettavia palveluita kuin asiakkaille.
Finnair haluaa olla maailmanlaajuisesti paras digitaalisten palveluelämysten tuottaja matkustusketjussa. Tätä toimintaa tukee kattava asiakasymmärrys ja parempi toimintaprosessien ymmärtäminen, joiden pohjalta syntyy entistä parempia personoituja palveluita. Palvelujen ja ympäristön muutosta on seurattava koko ajan. Harra-Salosen mukaan kaiken muutoksen keskellä yrityksellä on oltava selkeä ja uskottava visio siipiensä suunnasta.
teksti: Susanna Ruohomäki
kuvat: Katrin Kippasto ja Susanna Ruohomäki